jedzenie w wakacje

Wakacje to czas, kiedy możemy oderwać się od codziennych obowiązków i zanurzyć się w beztroskiej atmosferze relaksu i zabawy. Jak połączyć beztroskę z dbałością o swoje zdrowie? Jak zadbać o jedzenie w wakacje, aby nie fundować sobie jedynie śmieciowego jedzenia z budek szybkiej obsługi?

Ciesz się wakacjami pełnymi energii i dobrej kondycji, dzięki zaplanowaniu swojego jedzenia z głową.

Czy zdrowe jedzenie w wakacje jest możliwe?

Oczywiście! To nasz wybór. Z dobrym przygotowaniem, nawet w pozornie fatalnych warunkach, można się zdrowo odżywiać. Warto jednak jeszcze przed wyjazdem przemyśleć kilka kwestii.

  • czy chcemy na wyjeździe gotować samodzielnie?
  • czy będą do tego warunki (kuchnia, czas)?
  • czy może chcemy żywić się na mieście (czy udźwigniemy koszt, czy znamy miejscówkę z wartościowym jedzeniem, aby nie popłynąć w sam fast food)?
  • na ile odpuszczamy zdrowe posiłki i pozwalamy sobie na mniej wartościowe przekąski?
  • jak chcemy to wszystko zorganizować?

Powiesz, że to strasznie sztywne i ograniczające? A gdzie miejsce na wakacyjny luz i spontan?

Planowanie kontra spontan

Planowanie nie wyklucza działania spontanicznego. Planowanie umożliwia posiadanie na wyjeździe zdrowych opcji. Jeśli ich nie mamy (lub nie wiemy, czy je mamy, bo nie zastanowiłyśmy się wcześniej nad tym), stajemy się bardziej podatne na wpływy otoczenia. Dużo ładniej pachną frytki z budki, pizza na rogu wydaje się jedyną opcją na dzisiejszy obiad, a bułka z parówką na śniadanie pomysłem nie do podważenia.

Jeśli przemyślałyśmy przed wyjazdem to i owo, ustaliłyśmy podstawowe założenia i logistycznie przygotowałyśmy się w tym zakresie, mamy szansę decydować. Nie jesteśmy skazane na to, co serwują na mieście w krzykliwy sposób naszym zmysłom. Możemy zjeść frytki raz czy drugi, ale trzon odżywiania może pozostać nadal wartościowy.

Przygotowanie do wyjazdu

Odkąd zdrowe odżywianie stało się dla mnie ważne, zaczęłam w trochę inny sposób przygotowywać się do rodzinnych wyjazdów. Ciuchy ciuchami, ale temat jedzenia w wakacje otrzymał szczególna rangę. Oczywiście, że nadal lubimy wyjść czasem do knajpy lub zjeść lokalnego burgera czy kebaba, ale nie jesteśmy na to skazani.

Mój sposób to domowe obiady zamknięte w słoiki. Gotuję posiłki przed wyjazdem, pasteryzuję i zabieramy je ze sobą. Ich przygotowanie jest równie szybkie jak zakup fast fooda, a smak domowej fasolki po bretońsku na wakacjach bezcenny dla mnie i dla moich dzieci.

A Ty masz swój sposób?

6 wskazówek – jak zadbać o jedzenie w wakacje

  1. Szukając zakwaterowania zwróć uwagę na dostęp do kuchni:
    Miejsce wyposażone w kuchnię, pozwoli Ci na samodzielne przygotowywanie zdrowych dań, korzystając z lokalnych produktów. Będziesz miała również możliwość odgrzać swoje jedzenie, jeśli skusisz się na wypróbowanie mojego sposobu 😉 Dostęp do lodówki to również duży plus
  2. Staraj się jeść regularnie:
    W trakcie zwiedzania i aktywności wakacyjnych czasem możemy zapomnieć o regularnych posiłkach. Pamiętaj jednak, że regularne spożywanie posiłków jest ważne dla utrzymania odpowiedniej energii i poziomu cukru we krwi. Unikniesz w ten sposób napadów głodu i zachowasz dobre samopoczucie przez cały dzień (w tym cierpliwość)
  3. Planuj posiłki i przekąski z wyprzedzeniem:
    Gdy jesteś w nowym miejscu, może okazać się, że zdrowe opcje są ograniczone. Warto mieć przygotowane zdrowe przekąski (owoce, orzechy, krojone warzywa w pudełeczkach) czy suszone nasiona, które możesz mieć zawsze pod ręką. To zapobiegnie sięganiu po niezdrowe jedzenie w chwilach głodu.
  4. Testuj lokalne specjały:
    Podczas podróży spróbuj dań charakterystycznych dla regionu, w którym się znajdujesz. To doskonała okazja do odkrywania nowych smaków i tradycyjnych potraw, które często są bogate w świeże składniki.
  5. Pamiętaj o płynach:
    W upalne dni łatwo o odwodnienie, dlatego nie zapominaj o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Unikaj nadmiaru słodkich napojów gazowanych i alkoholu, a postaw na wodę mineralną.
  6. Nie rezygnuj z ruchu:
    Podczas wakacji sporo czasu spędzamy na zwiedzaniu, ale staraj się również znaleźć chwilę na aktywność fizyczną. Spacerowanie po okolicy, jazda na rowerze, pływanie czy uprawianie sportów wodnych to świetne sposoby na spalenie kalorii i utrzymanie dobrej formy.

Jak zwykle umiar i równowaga

Podsumowując, zdrowe odżywianie na wakacjach to nie taki trudny temat, jak się wydaje. Planując posiłki z wyprzedzeniem i stawiając na lokalne, świeże produkty, możemy cieszyć się smakiem podróży, jednocześnie dbając o nasze zdrowie i samopoczucie. Dajmy sobie również prawo do małych odstępstw, by delektować się lokalnymi specjałami i nie róbmy sobie z tego powodu wyrzutów sumienia. Ważne jest zachowanie umiaru i czerpanie radości zarówno z odkrywania nowych smaków, jak i z dbania o siebie podczas tego wyjątkowego czasu.

O tym, o jakie zdrowe nawyki warto jeszcze zadbać w wakacje, możesz przeczytać TUTAJ.

Podobne wpisy

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *